Vezetői értékelés és vezetői visszajelzés. Nem ugyanaz!

Az értékelés és visszajelzés a vezető eszköztárának fontos részei, de nem mindegy melyiket mire és mikor alkalmazzuk. Az értékelés a teljesítmény meghatározásának eszköze, míg a visszajelzés egy adott szituációra adott érzelmi reakciót, viszonyulást fejezi ki.

Az éves, féléves, negyedéves értékelés az egyik legelterjedtebb céges eszköz az egyéni teljesítmény meghatározásához. A legtöbb vezető egy előre összeállított kritériumrendszer alapján értékeli a csoportjába tartozókat. Sok esetben az egyéni értékelőlapok összpontszáma  alapján döntik el, hogy ‘milyen jól működnek’ az egyes csoportok.

Az értékelés azonban nem ad visszajelzést az egyén másokra gyakorolt hatásáról és az egyén viselkedéséről

Ezeknek a különböző hatásoknak és kölcsönhatásoknak a dinamikája hozza létre a csoport- / teamdinamikát.

“Az elektronikai eszközök piacán egyik vezető cég magyarországi gyárának egyik csoportját kezdtem el coacholni. A cég a tipikus éves értékelési metódust alkalmazta a teljesítmény meghatározásánál, a csoport és a tagok is jól teljesítettek, nem voltak irreális teljesítménybeli elvárások, a visszajelzések is pozitívak voltak. Mégis fennállt a 30%-os fluktuáció: a 20 fős csoportban fél év alatt 6 ember cserélődött ki. Egyértelmű volt tehát, hogy valamilyen felszín alatti problémával állunk szemben. A teamcoaching során arra koncentráltunk, hogy megoldást találjunk erre a problémára. Ahogy haladtunk előre, a csoporttagok elkezdtek visszajelzést adni arról, mi az ami zavarja őket a másikban, a csoportban és a munkahelyi kultúrában. Kiderült, hogy sok bajuk volt egymással, csak erről nem beszéltek, ráadásul a külföldi vezetést túl ridegnek és diktatórikusnak találták, ami bár apró szokásbeli különbségekben manifesztálódott (például a reggeli kávézást tiltották), a lazább körülményekhez szokott magyar munkavállalók ezt nem tudták feldolgozni. Miután a vezetés megértette a felszín alatti problémát és változtatott egyes szabályokon, valamint bevezette a rendszeres visszajelzésre lehetőséget adó alkalmakat, a fluktuáció megállt.” – Snír Péter, teamcoach

A visszajelzés kérése és adása a teamcoaching egyik alapvető eszköze. A csoport dinamikáját sokszor felszín alatti folyamatok, ellentétek, kimondatlan konfliktusok alakítják. Ezek a nem-látható folyamatok, érzések vezetnek ahhoz, hogy a teamekben rejlő potencia sok esetben nem valósul meg, vagy ahogy a fenti példa is mutatja, munkavállalók kényelmetlenül érzik magukat és egy állandó, magas szintű fluktuáció van jelen cég életében. A szokásos éves-féléves értékelés nem hozza felszínre ezeket a folyamatokat, éppen ezért nem alkalmas arra, hogy valódi visszajelzést adjon a csoport működéséről. Bár a visszajelzés célja – hasonlóan az értékeléshez – a teljesítés növelése, a módszer mégis más: arra koncentrál, hogy egy adott szabály, körülmény, a vezető/csoporttárs viselkedése, egy adott feladat elvégzésének módja vagy éppen el-nem-végzése milyen érzést vált ki az egyénből. A teamcoaching a visszajelzés eszközével felszínre hozza a ki-nem-mondott érzéseket, egyúttal kezeli is azokat.

Megosztás:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Hasonló tartalmak